Side Navigation

Freelancer – jak zacząć dobrze zarabiać?

Freelancerzy mają opinię szybkich i tanich pracowników, co przyciąga do nich szczególnie tych klientów, którym zależy na czasie i oszczędności. I chociaż duża liczba zleceń może cieszyć każdego samozatrudnionego, to należy zachować sporą dozę ostrożności. Bo niektórzy zleceniodawcy mogą celowo wykorzystać ceny usług freelancera, by tylko ciąć koszty własne. Jak freelancer może dobrze zarabiać, zachowując jakość swoich usług? Zachęcamy do lektury! Wszyscy spotkaliśmy się z ogłoszeniami typu “Zlecę wykonanie logo za 50 zł” i nikt z nas nie chciałby na nie odpowiadać. Dlatego dziś mamy dla Was kilka rad, gdzie szukać wartościowych zleceń, jak wyceniać swoją pracę, a także na co zwrócić uwagę podczas nawiązywania współpracy z klientem. Wszystko po to, by uzyskać odpowiedź na pytanie – jak freelancer może zacząć dobrze zarabiać. Bez wyzysku i cięcia kosztów.

Gdzie freelancer szuka zleceń?

Aby zacząć dobrze zarabiać jako freelancer, należy znaleźć odpowiednią stronę/serwis ze zleceniami. Takich miejsc w sieci jest całkiem sporo. Służą temu nie tylko portale z ogłoszeniami dla freelancerów, ale również grupy w mediach społecznościowych. Na niektóre zlecenia tworzone są specjalne konkursy. Sztuką jest jednak wyłuskanie spośród wielu ofert tych najbardziej atrakcyjnych i dochodowych dla freelancera.

Serwisy internetowe

Serwisów ze zleceniami dla freelancerów można naliczyć kilkadziesiąt. Godnym polecenia wydaje się oferia.pl. Mimo że dominują tam zlecenia dla branży budowlanej, to znaleźć też tam można zlecenia dla programistów, copywriterów czy grafików. Innym popularnym serwisem, dla wielu gałęzi biznesu, jest olx.pl. Warto też zajrzeć na wpzlecenia.plfreelanceria.ploutwork.pluseme.eu/plgumtree.pl (ogłaszają się tam lokalne firmy) czy favore.pl.

Wśród zagranicznych serwisów warto zwrócić uwagę na:

  • elance.com – to zdaje się najpopularniejszy i największy na świecie serwis ze zleceniami dla freelancerów – programistów, grafików, tłumaczy, copywriterów, specjalistów SEO/SEM i wielu innych. Każdego miesiąca przybywa tam ponad 100 000 ofert z całego świata. Założenie konta i odpowiadanie na oferty jest bezpłatne, ale serwis elance.com pobiera prowizję od każdej zrealizowanej za pośrednictwem portalu transakcji, a niektóre z opcji są dodatkowo płatne.
  • krop.com – kolejny serwis dla freelancerów z całego świata, szczególnie tych zajmujących się kreacją i technologią, np. graphic i UX designerów, copywriterów, ilustratorów, web developerów. Serwis pozwala stworzyć łatwe i szybkie portfolio online, a także posiada zaawansowane opcje do wyszukiwania ofert. Krop.com jest jednak serwisem płatnym.
  • guru.com – portal, który zrzesza ponad 1,5 mln freelancerów z całego świata i jest kolejną kopalnią ofert – od projektowania aplikacji mobilnych po sporządzanie tłumaczeń, copywriting czy porady prawne. Portal jest wyposażony w przydatne funkcje, które pozwalają samozatrudnionym, jak i klientom na szybkie i sprawne komunikowanie się ze sobą, określenie zadań, wymianę dokumentów i plików czy uzgadnianie harmonogramu płatności. Jednak niektóre opcje dostępne w serwisie są płatne.
  • dribbble.com/jobs oraz behance.net/joblist – chyba żadnemu z freelancerów nie trzeba przedstawiać tych serwisów. Umożliwiają one stworzenie portfolio online, dzięki czemu inni będą mieli do niego wgląd. Serwisy te udostępniają dodatkowo tablice ogłoszeń ze zleceniami – czasem światowych gigantów. Warto jednak zwrócić uwagę, że behance.net/joblist ma bardziej dopracowaną wyszukiwarkę ofert.

Grupy tematyczne na Facebooku

Na Facebooku można znaleźć przynajmniej aktywne grupy zrzeszające freelancerów z całego świata. Jedne skupiają się na ofertach ze zleceniami, a w drugich członkowie prowadzą luźne rozmowy tematyczne. Dlaczego warto nie tylko zapisywać się do takich grup, ale i brać w nich czynny udział? Dzięki temu można wypromować siebie i swoje usługi, zbudować swoją markę, a także znaleźć potencjalnych klientów czy kontrahentów.

Kilka przykładowych grup to:

  • Praca – Kariera IT (dla programistów),
  • Praca w reklamie (skupia grafików i copywriterów),
  • Polish Designers (zrzesza projektantów),
  • Polish Designers – After Hours (projektanci po godzinach, czyli offtopy, giełda sprzętu i inne).

Firmy i agencje

Freelancer może również wysłać samodzielnie swoje portfolio do różnych firm i rozważyć opcję współpracy B2B. Być może okaże się, że taka forma zatrudnienia będzie dla freelancera bardziej korzystna.

Konkursy

Inną opcją są  konkursy. Mimo że na ogół nie mają dobrej opinii, to jednak czasem może to być szansa na znalezienie ciekawej oferty pracy. Strony z konkursami, które warto sprawdzić, to: designer.plaktualnekonkursy.plkanag.pl.

Zarobki freelancera a wycena zlecenia

Wyceniając zlecenie, warto uwzględnić dwie rzeczy: nakłady finansowe związane z wykonaniem zlecenia oraz czasowe potrzebne na jego realizację.

Koszty

Przed opracowaniem cennika warto wiedzieć, ile środków potrzebujecie co miesiąc na pracę i towarzyszące temu wydatki – wynajem biura, dojazdy do klientów, na spotkania, usługi księgowe, podatki (m.in. ZUS, US), materiały i sprzęt potrzebne do codziennej pracy oraz działania marketingowe. Do tego dochodzą jeszcze koszty związane z codziennym życiem – rachunki, jedzenie, wynajem mieszkania.

Należy również pamiętać o tzw. poduszce finansowej, czyli oszczędnościach na tzw. czarną godzinę – leczenie, naprawę sprzętu, a także na kursy czy szkolenia.

Czas

Freelancer powinien oszacować, ile potrzebuje czasu na realizację konkretnego zlecenia. I nie chodzi tu tylko o wykonanie danej usługi czy produktu, ale także związane z tym napisanie e-maili, rozmowy telefoniczne czy spotkania z klientem, podpisywanie umów, wykonanie przelewów, naniesienie ewentualnych poprawek i szukanie materiałów. Pamiętaj, takie czynności też są zajmujące czasowo.

Poza tym oprócz realizacji bieżących zleceń i obsługi klientów freelancer musi też szukać nowych zleceń czy prowadzić działania marketingowe. To też należy uwzględnić w dziennym grafiku pracy.

Jak wyliczyć stawkę za zlecenie

Freelancer może rozliczać się z klientem za pomocą stawki godzinowej lub za całość wykonanego zlecenia. Bez względu od przyjętej opcji warto ustalać stawkę zlecenia w oparciu o koszty (w tym obowiązkowe do zapłaty podatki) i czas, który jest wymagany na realizację zlecenia.

Stawka godzinowa

Przyjęcie rozliczenia w postaci stawek godzinowych wydaje się proste i wygodne zarówno dla freelancera, jak i zleceniodawcy. Ma jednak też pewne minusy. Bo podczas pracy freelancer skupia się na czasie, a nie na jakości. Poza tym klienci „lubią” obniżać stawki godzinowe. W związku z tym nawet jeśli klient zapłaci mniej, to wolny strzelec jest zobowiązany wykonać tę samą pracę, którą początkowo wykonałby za wyższą kwotę.

Rozliczanie się za całość zlecenia

Rozliczanie się za całość zlecenia to chyba najbardziej korzystna dla freelancera forma zapłaty. Daje możliwość podniesienia stawki, którą w odróżnieniu od stawki godzinowej trudniej klientowi negocjować. Jeśli klient płaci mniej, to freelancer wykonuje też dla niego mniejszą pracę. Tymczasem rozliczenia za całość zlecenia sprawi, że klient będzie miał pewność, że płaci za jakość wykonywanej usługi, a nie „nabijane” na siłę godziny.

Zanim freelancer zacznie pracować nad zleceniem, powinien przygotować dla klienta wstępny kosztorys z listą rzeczy do wykonania, a także cennik i przykładowy harmonogram prac. W sytuacji gdy klient stwierdza, że nie jest w stanie zapłacić 1500 zł za zrealizowanie zlecenia, bo dysponuje tylko 1 000 zł, freelancer nie musi od razu godzić się na taką „promocję”, bo lepszy rydz niż nic. Wówczas lepiej z rezygnować z czegoś, co przekracza posiadany budżet.

Punktem wyjścia powinno być zawsze określenie celu wykonywanego projektu. Warto, aby osoba, która zleciła zrobienie nowego szablonu dla sklepu internetowego, określiła, czy zależy jej przede wszystkim na odświeżeniu designu czy zwiększenie konwersji.

Jak freelancer może zacząć dobrze zarabiać – podsumowanie

Przed przystąpieniem do realizacji zamówienia dobrze, aby freelancer pobrał zaliczkę. Dzięki temu będzie miał zabezpieczenie przed nieuczciwymi firmami i przy okazji „zamanifestuje”, że nie pracuje za darmo. Może to być 1/3 ceny zlecenia lub ½.

Warto też od razu określić w umowie liczbę możliwych do zgłoszenia poprawek już po oddaniu zlecenia. Każda kolejna „ponadprogramowa” poprawka powinna być dodatkowo płatna. W ten sposób realizacja zlecenia nie rozciągnie się nadmiernie w czasie, a freelancer nie będziecie świadczył usług za darmo.

Dodajmy też, że trafiają się zlecenia, których nie da się wykonać w pojedynkę. Można wówczas nawiązać współpracę z innym freelancerem i zlecić mu wykonanie tych zadań, których freelancer nie jest w stanie wykonać samodzielnie. Sprawdź, ile kosztują usługi takiego „podwykonawcy”. Jeśli okażą się opłacalne, uwzględnij tę kwotę w finalnej wycenie dla klienta.

Jesteś początkującym freelancerem i nie orientujesz się, jak wyglądają zarobki w danej branży? Opublikuj „próbne”  ogłoszenie w serwisie dla freelancerów. W odpowiedzi otrzymasz pierwsze wyceny i więcej konkretnych pytań. Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze.

Może Cię również zainteresować

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close