6 wskazówek, jak prowadzić profil firmowy na Twitterze
1. Dokąd zmierzamy?
Cele mogą być różne, krótko i długoterminowe: np. próba zdobycia nowych klientów, próba ocieplenia wizerunku firmy, zwiększenie obecności marki w sieci czy obsługa klientów online. A gdy cel będzie już postawiony, to nie pozostaje nic innego, jak dążyć do jego realizacji…
Jeśli prowadzisz własny biznes i jako marka chcesz rozpocząć działania w social media – musisz odpowiedzieć sobie na jedno pytanie. Dlaczego właściwie chcesz to zrobić? Jaki jest cel tych działań? Aby skutecznie prowadzić profil firmowy na Twitterze potrzebne jest określenie zarówno celów krótko jak i długoterminowych. Zdobycie nowych klientów, ocieplenie lub zmiana wizerunku firmy lub też zwiększenie rozpoznawalności marki to dobre cele. Warto zastanowić się jak poprzez narzędzie jakim jest Twitter zrealizować je w sposób jak najbardziej mierzalny…
2. Pomiar rezlultatów
Łatwiej jest weryfikować postępy i realizację konkretnych celów wyrażonych np. w postaci liczb. Jeśli chodzi o prowadzenie profilu firmowego na Twitterze – dobrym celem jest np. zdobycie 3000 obserwujących w pierwszym roku działalności. Postępy w tym obszarze można można śledzić z miesiąca na miesiąc. Po pół roku aktywnej działalności będziemy wiedzieć czy cel ten nadal jest realny czy jesteśmy blisko jego realizacji czy nie. Jeśli liczba zaangażowanych osób będzie znacznie odbiegać od naszego celu – będzie to ważna informacja. Być może będziemy musieli przeanalizować sposób prowadzenia naszego profilu i wprowadzić pewne modyfikacje.
3. Oprawa graficzna.
Media społecznościowe rządzą się swoimi prawami. Każdy portal ma swój unikalny charakter oraz sposób komunikacji. Twitter bazuje na treści – zwięzłej i krótkiej, bo ograniczonej ilością znaków. Nie mniej jednak wizualne aspekty związane z prowadzonym przez nas profilem nie są bez znaczenia. Warto przemyśleć kwestie związane z oprawą graficzną – dobrać odpowiedni avatar oraz zdjęcie tła. Zdjęcia zawsze powinny być dobrej jakości,a kolorystyka spójna z identyfikacją wizualną naszej firmy. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą – dobrym pomysłem jest ustawienie jako avatar zdjęcia własnej osoby. Taki zabieg może ocieplić wizerunek firmy i – dosłownie – nadać jej ludzkiej twarzy.
4. Promocja, oferta, reklama
Twitter to miejsce gdzie użytkownicy dyskutują oraz wymieniają się różnorodnymi informacjami. Wiele firm w swojej komunikacji decyduje się jedynie na tę drugą opcję. Traktuje własny profil jak swój słup ogłoszeniowy. Każdy post jest ofertą lub opisem produktu – ewentualnie z załączonymi odnośnikami. Prowadzony w ten sposób profil staje się nudny, przewidywalny i nie będzie chętnie obserwowany, ponieważ niesie za sobą niewielką wartość dodaną. Chcąc docierać do większego grona odbiorców i zyskiwać nowych użytkowników trzeba wykazać większe zaangażowanie. Twitter to dobre miejsce do prowadzenia dyskusji, zadawania pytań czy też udzielania odpowiedzi. Szczególnie jeśli zależy nam na kreowaniu wizerunku naszej marki jako eksperta w danej dziedzinie. Oczywiście, że na własnym profilu możemy informować o swojej ofercie, produktach czy promocjach. Jednak błędem jest zamieszczanie postów jedynie o tej tematyce.
Biorąc aktywny udział w dyskusjach z innymi użytkownikami również nie należy zbyt nachalnie umieszczać odnośników do swojego profilu czy też strony internetowej.
5. Lepsze zapoznanie
Poznanie swojej grupy docelowej jest ważne, za każdym razem kiedy wkraczamy na nową platformę czy startujemy z nowymi produktami/usługami. Aby realizować swoje cele biznesowe oraz skutecznie komunikować się za pomocą SM trzeba znać swoich odbiorców. Aby precyzyjniej dobrać sposób komunikacji i poruszane tematy warto posiadać chociaż podstawowe informacje. Jakie posiadają zainteresowania, o czym piszą, co udostępniają i jakie informacje na swój temat zamieszczają na Twitterze. Posiadając te wiedzę nasze treści będą bardziej użyteczne i pomocne. A to przełożyć może się na zaangażowanie i większą liczbę konwersji.
6. Agregacja treści.
Jako marka – zazwyczaj posiadamy więcej niż tylko jeden profil w mediach społecznościowych. Okazjonalnie można wykorzystać nasz profil firmowy na Twitterze do zamieszczenia treści z alternatywnych mediów społecznościowych. Tym samym efektywnie możemy przekierować ruch z jednej platformy na drugą i odwrotnie. Jest to oczywiście propozycja opcjonalna i do wykorzystania od czasu do czasu. Kiedy mamy do przekazania coś ważnego i zależy nam na zdecydowane większych niż zazwyczaj zasięgach danego posta.