Jak prowadzić działania e-mail marketingowe?
Jak przygotować strategię e-mail marketingową?
Zdefiniuj odbiorców
Ustalenie docelowej grupy klientów, wraz z informacjami czego oczekuje oraz jakie są jej preferencje, stanowi filar wszelkich działań marketingowych, także poprzez e-mail. Co ważne, nie należy działać wyłącznie na bazie intuicji, lecz wykorzystywać dane. Prowadząc bloga lub sklep internetowy, znajdziesz ich mnóstwo np. w Google Analytics czy w wewnętrznych CRM-ach.
Innym bogatym źródłem informacji są branżowe raporty, w których przykładowo sprawdzisz, jakie są współczynniki otworzeń maili w danej branży. Wiedzę tę można wykorzystać podczas ustalania benchmarków dla Twojej branży.
Buduj własną bazę
Aby mail dotarł do użytkownika, musi on wcześniej wyrazić zgodę na jego otrzymanie. W tym celu można skorzystać z baz zewnętrznych operatorów, ale najbardziej efektywnym sposobem na skuteczny e-mail marketing jest własna baza kontaktów. Jej skomplementowanie może być jednak czasochłonne, ponieważ użytkownicy niechętnie dzielą się danymi. Aby przekonać potencjalnego odbiorcę, w ramach udostępnienia swojej skrzynki mailowej warto zaoferować pewną usługę np. e-booka, rabat bądź dostęp do specjalnej oferty po pozostawieniu kontaktu.
Wybierz rodzaj kampanii
Ze względu na różnorodną naturę kampanii nie ma jednolitej odpowiedzi na pytanie, która jest najbardziej skuteczna. Istnieją jednak narzędzia, które mogą pomóc w ustaleniu, jaka kampania będzie najbardziej odpowiednia dla Twoich odbiorców, a dostępne są na przykład w postaci różnorodnych testów. Do kilku sprawdzonych sposobów promocji własnej marki należy cotygodniowy newsletter z nowymi tekstami na blogu lub informowanie o nowych produktach czy sezonowych rabatach.
Aby uniknąć błądzenia w morzu różnych strategii, warto zdefiniować typy kampanii już na etapie rejestracji użytkowników. Stosując takie rozwiązanie, klienci będą otrzymywali jedynie wiadomości, które są dla nich interesujące.
WSKAZÓWKA: Pamiętaj o dopasowaniu kreacji do urządzeń mobilnych
Ustal harmonogram
Istotne jest podjęcie decyzji dotyczącej częstotliwości kontaktowania się z użytkownikami, poinformuj ich z wyprzedzeniem, czego mogą się spodziewać. Trzymanie się stałego planu pozwala na budowanie zaufania w relacjach B2C.
Mierz wyniki
Skrupulatna analiza kluczowych wskaźników pomoże ci wprowadzić niewielkie zmiany w wiadomościach e-mail, które przyniosą duże rezultaty.
Bierz pod uwagę nie tylko wskaźnik open-rate (wskaźnik otwarć), ale również dane płynące z systemów płatniczych. W ten sposób będziesz w stanie monitorować, w jakim stopniu Twoje maile przekładają się na sprzedaż.
Zobacz również: Przydatne narzędzia w prowadzeniu firmy.