Jak prowadzić działania e-mail marketingowe?
Marketerzy, dla których ROI jest istotniejszy niż medialny buzz, dalecy są od ogłaszania śmierci e-mail marketingu. Ponad połowa – jak wynika z raportu „E-mail marketing i marketing automation 2017” twierdzi, że jest on „liderem w zakresie zwrotu z inwestycji”.
Ma też wiele zalet, których brakuje innym, bardziej trendy, kanałom. Treści dystrybuowane w mediach społecznościowych są filtrowane przez algorytmy, współpraca z influencerami obarczona jest ryzykiem i trudna w mierzeniu, a skuteczność reklamy banerowej jest zwyczajnie niewielka. E-mail marketing ze swoją bezpośrednim dostępem do użytkownika wypada na tym tle całkiem dobrze, ale…
Kluczem do skuteczności działań e-mail marketingowych jest odpowiednia strategia. Przeciętny użytkownik otrzymuje nawet kilkadziesiąt maili na swoja prywatną skrzynkę odbiorczą. Spośród reklamowych przeczyta więc jedynie te, które go zainteresują.
Jak przygotować strategię e-mail marketingową?
Zdefiniuj odbiorców
Ustal kim jest Twój klient, czego od Ciebie oczekuje i co lubi. Co ważne, nie działaj wyłącznie na bazie intuicji, tylko wykorzystaj dane. Prowadząc bloga czy sklep internetowy znajdziesz ich mnóstwo np. w Google Analytics czy w wewnętrznych CRM-ach.
W branżowych raportach sprawdzisz z kolei, jakie są np. statystyki otwarć mailingów w danej branży. Wykorzystaj tę wiedzę, by ustalić benchmarki Twojej kampanii.
Buduj własną bazę
Żaden mail nie może zostać wysłany bez zgody użytkownika. Możesz korzystać z baz zewnętrznych operatorów, ale najbardziej efektywnym sposobem na skuteczny e-mail marketing jest własna baza kontaktów. Jej skomplementowanie może być jednak czasochłonne, bo użytkownicy niechętnie dzielą się danymi. By ich do tego nakłonić, warto dać im konkretny powód: zaoferować ebooka, rabat czy dostęp do specjalnej oferty po pozostawieniu kontaktu.
Wybierz rodzaj kampanii
Możesz wysyłać cotygodniowy newsletter z nowymi tekstami na blogu, informować o nowych produktach lub sezonowych rabatach. Prostej odpowiedzi niestety nie ma. Warto zdecydować się na testy i na ich podstawie ustalić, co jest najlepsze dla Twoich odbiorców.
Dla pewności, zdefiniuj typy kampanii już na etapie rejestracji użytkowników. W ten sposób klienci, będą otrzymywali takie wiadomości, które faktycznie ich interesują.
WSKAZÓWKA: Pamiętaj o dopasowaniu kreacji do urządzeń mobilnych
Ustal harmonogram
Zdecyduj, jak często planujesz kontaktować się z użytkownikami i poinformuj ich z wyprzedzeniem, czego mogą się spodziewać. Trzymaj się planu, aby budować zaufanie.
Mierz wyniki
Skrupulatna analiza każdego kluczowego wskaźnika pomoże ci wprowadzić niewielkie zmiany w wiadomościach e-mail, które przyniosą duże rezultaty.
Bierz pod uwagę nie tylko wskaźnik open-rate (wskaźnik otwarć), ale również dane płynące z systemów płatniczych. W ten sposób będziesz wiedział, jak bardzo Twoje maile przekładają się na sprzedaż.
Zobacz również: Przydatne narzędzia w prowadzeniu firmy.