Budowanie pozytywnych relacji w obsłudze klienta
Budowanie pozytywnych relacji
Jeśli chcesz, aby budowa pozytywnej relacji z klientem przychodziła Ci naturalnie, warto zadbać o otwartość, szczerość i wrażliwość na jego potrzeby. Pomagając mu, należy od początku pokazać swoje pozytywne nastawienie oraz zrozumienie problemu, z którym musi się zmierzyć.
Istotne jest, aby na początku rozmowy pamiętać o przedstawieniu się oraz poznaniu imienia współrozmówcy. Następnym krokiem jest pytanie, w jaki sposób można mu pomóc, jednak nie należy sugerować klientowi, że istnieje jakiś problem. W większości ludzie lubią kiedy ktoś skupia się na ich potrzebach, dlatego rozmowa powinna opierać się przede wszystkim na indywidualnym podejściu do klienta. Należy zacząć rozmowę w pozytywny sposób i poprowadzić ją używając języka korzyści, który będzie budujący i zapewni rozwiązanie napotkanego problemu.
Warto również pamiętać, aby zareagować pozytywnie, kiedy konsument dokona pozytywnej uwagi na temat Twojej firmy. Rozpoznawanie jego próby zbudowania z nami relacji i wykorzystanie tej sytuacji może bardzo pozytywnie wpłynąć na przebieg rozmowy.
Powtarzaj za klientem
Powtarzając wypowiedź naszego klienta, uzyskujemy podwójny pozytywny efekt:
- Sprawiamy, że czuje się wysłuchany i zrozumiany
- Doprecyzowujemy, co dokładnie miał na myśli.
Jest to szczególnie ważne podczas obsługiwania klientów np. przez Facebook’a i za pośrednictwem innych portali internetowych, ponieważ zwykle nie są oni przyzwyczajeni do opisywania swoich uwag poprzez czat, dlatego ich wypowiedź może być napisana w pośpiechu i myląca. Sparafrazowanie słów podczas rozmowy sprawi, że również my będziemy mieli pewność co dokładnie osoba, z którą rozmawiamy, miała na myśli, unikając wszelkich niedopowiedzeń.
Techniki powtarzania należy jednak używać z ostrożnością. Nie powinniśmy kopiować wypowiedzi słowo w słowo, ponieważ może to zostać odebrane jako frustrujące, a nawet obraźliwe. Zamiast tego lepiej sprawnie podsumować informacje otrzymane od konsumenta.
Przykładowo, jeśli klient powie coś, co jest dla Ciebie niejasne, jak:
Chcę otrzymać moją paczkę.
Spróbuj odpowiedzieć:
- Dziękuję za kontakt! Czy może mi Pan/ Pani podać numer zamówienia, abym mógł sprawdzić status pańskiej paczki?
- Zamówił/-a Pan/Pani już paczkę i czeka Pan/Pani na jej dostarczenie, czy dobrze rozumiem?
Tego typu odpowiedzi są pomocne, ponieważ pozwalają podsumować wypowiedź klienta, a my mamy szansę na sprawdzenie, czy nasza interpretacja danego problemu jest poprawna.
Nie odpowiadaj, używając zwrotów:
- Czy dobrze słyszę, że jest problem z dostawą?
- Czy ma Pan/Pani na myśli, że nie udało nam się dostarczyć paczki na czas?
- Przepraszam, ale nie rozumiem Pana/Pani.
- Czy może Pani inaczej skonstruować pytanie?
Używaj pozytywnych słów
Wyrażenia dotyczące obsługi klienta oczywiście powinny być zbudowane z pozytywnych słów. Jeśli skupisz się na ich używaniu, szybko zorientujesz się, że dobre nastawienie może być zaraźliwe i znacznie ułatwia kontakt z rozmówcą.
Aby zapewnić pozytywny przebieg rozmowy, spróbuj używać zwrotów:
- Zdecydowanie
- Z pewnością
- Absolutnie
- Z przyjemnością
- Na pewno
- Zyska Pan/Pani
- Jestem przekonany
- Dla Pana/Pani wygody
- Lepiej
- Korzystniej
- Rozumiem
- Wystarczy tylko
- Zapewniam
- Zgodzi się Pan/Pani ze mną
- Dzięki temu
Sposoby na ich użycie:
- W zupełności Pana/Panią rozumiem.
- Zdecydowanie mogę Panu/Pani z tym pomóc.
- Zapewniam Pana/Panią, że na pewno się tym zajmiemy.
- Z przyjemnością Panu/Pani pomogę.
- Zgodzi się Pan/Pani ze mną, że ta oferta jest dla Pana/Pani bardziej korzystna.
Wyeliminuj negatywne słowa
Tak samo ważne, jak budowanie wypowiedzi z pozytywnych słów jest unikanie negatywów. Czasami zdarza się, że użycie określonych zwrotów zostaje odebrane jako litowanie się nad osobą, z którą rozmawiamy — nawet jeśli mamy dobre intencje. Bycie empatycznym jest oczywiście zaletą, jednak nierzadko sprawia, że łatwo popełnić błąd, ponieważ negatywne słowa mogą wzmocnić u klienta uczucie bezradności lub chęć użalania się nad sobą.
Warto pamiętać, żeby być przyjaźnie nastawionym w stosunku do klienta, jednak nie należy wchodzić z nim na stosunki przyjacielskie.
Unikaj wypowiedzi takich jak:
- Nie zasłużył Pan/Pani na to.
- To okropne!
- Bardzo nam przykro, że źle Pana/Panią obsłużyliśmy.
- Musi się Pan/Pani teraz czuć okropnie.
Czasem konsumenci proszą nas o rzeczy, których nie możemy im zagwarantować, np. chcą wymienić towar po kilku miesiącach, podczas gdy w firmie jest taka możliwość jedynie przed upływem dwóch tygodni od daty zakupu.
W takiej sytuacji można powiedzieć:
- Niestety nie mogę tego zrobić, ale w zamian mogę Panu/Pani zaproponować…
- Chciałabym Panu/Pani pomóc, ale… . Mogę zamiast tego… .
Używając takich słów jak „niestety”, możemy ułatwić poprowadzenie rozmowy, jednak informacja, jaką przekazujemy w ten sposób to brak możliwości udzielenia pomocy klientowi. Z tego względu warto sformułować naszą odpowiedź w sposób świadczący o możliwości rozwiązania problemu, przedstawiając wszystkie możliwe opcje. Tego typu indywidualne podejście w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu zadowolenia klienta z naszych usług.
Pokazuj pewność siebie
Każdy był kiedyś w sytuacji, gdy nie znał odpowiedzi na interesujące go pytanie lub znajdował się w punkcie, w którym nie miał pewności co powiedzieć lub zrobić. Zdarza się to również w obsłudze klienta, dlatego należy używać odpowiednich fraz, w celu zapewnienia klienta, o posiadaniu kontrolą, nawet jeśli czujesz się niepewnie.
Zwroty pomocne w uspokojeniu klienta:
- Zajmę się tym dla Pana/Pani
- Zapewniam Pana/Panią
- W jaki sposób mogę Panu/Pani pomóc?
- W czym mogę Panu/Pani pomóc?
Zwroty pomocne, gdy nie znamy odpowiedzi na zadane pytanie:
- Proszę chwilę poczekać.
- Właśnie skierowałem to pytanie do… .
- Przekieruję Pana/Panią do specjalisty w tej dziedzinie.
Zwroty pomocne, w okazaniu profesjonalizmu:
- Dziękuję za zwrócenie nam na to uwagi.
- Cieszę się, że mogłem Panu/Pani pomóc.
- W imieniu firmy, chciałbym podziękować Panu/Pani za cierpliwość.
Pamiętaj, że możesz nie wiedzieć wszystkiego, jednak na pewno wiesz więcej od osoby, z którą rozmawiasz. Podczas pracy powinieneś używać odpowiednich słów w rozmowie z klientem. Tworzenie pozytywnych zwrotów dotyczy zarówno doboru słów jak i Twojego nastawienia do klienta. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik podczas konsultacji klienci będą zadowoleni i bardziej zmotywowani, aby korzystać z usług Twojej firmy.