
Jak zadbać o to, żeby blog był widoczny w Google?
# 1 Pisz dla ludzi
Google ma jeden cel: chce przedstawiać użytkownikom wyniki, które będą w pełni odpowiadały ich zapytaniom. Dlaczego? To proste: im więcej czasu spędzamy w obrębie wyszukiwarki, tym więcej reklam możemy zobaczyć.
Nie warto więc zadzierać z gigantem, próbując obejść jego system. Faktem jest, że dawniej był niedopracowany, przyczyniając się do masowej produkcji tekstów zarówno bardziej jak i mniej wartościowych, w których słowa kluczowe pojawiały się przeważnie w formie mianownika, zwykle, w co drugim zdaniu, co przynosiło wymierne rezultaty. Dziś jednak jest to nie tylko droga donikąd, ale i strzał do własnej bramki.
Głównym założeniem podczas tworzenia tekstów jest dostarczenie odbiorcy konkretnej wartości, wyczerpywanie temat, który chcą zgłębić, wzbudzenie emocji… Jednym słowem zachęcenie do jak najdłuższego pobytu na stronie.
Jeśli użytkownik odwiedzi Twoją stronę, po czym — rozczarowany jej zawartością — opuści ją po 2 sekundach, negatywnie wpłynie to na pozycję w rankingu. Google na bieżąco śledzi współczynnik odrzuceń, stosując pozyskane informacje, pozycjonując strony internetowe.
# 2 Zadbaj o czytelność
Na zainteresowanie czytelnika jest zaledwie kilka sekund, a jeśli do korzystania z Twoich treści używa on smartfona, prawdopodobnie jeszcze mniej. Nie testuj jego cierpliwości, od początku zapewnij, że znajdzie on odpowiedzi na nurtujące go pytania w twoim artykule.
Dobrym sposobem na zaoszczędzenie czasu użytkownika jest właściwe formatowanie tekstu. Nie powinno w nim zabraknąć śródtytułów, wyróżnień, list, pogrubień, a także materiałów graficznych lub video.
Jak sformatować tekst zgodnie z zasadami SEO?
- 1. Wykorzystuj nagłówki
Nagłówek H1 zastosuj raz, a później — zgodnie z przyjętą architekturą informacji — wykorzystaj nagłówki H2 i H3. - 2. Podziel akapity na mniejsze bloki
Jednolity tekst ze szkolnymi wcięciami zamiast odstępów między akapitami jest trudny do odczytania i męczący dla oczu. - 3. Przemyśl zawartość leadu
Lead powinien zawierać słowo kluczowe, jednak nie przesadzaj z ich nasyceniem; skup się przede wszystkim na tym, by ciekawie zapowiadał on dalszą treść. - 4. Zadbaj o typografię
Pogrubiaj, pochylaj i koloruj co ważniejsze fragmenty treści, dbając jednocześnie o to, by zachować jednolity styl. - 5. Stosuj listy
Przy wszelkich wyliczeniach, korzystaj z numerowanych i nienumerowanych list. - 6. Opisz grafiki
Skompresuj je tak, by nie sprawiały kłopotów przy wczytywaniu strony i opisz tekstami alternatywnymi. - 7. Linkuj
Jeśli możesz, linkuj zarówno wewnątrz własnego serwisu, jak i do innych, zewnętrznych stron.
# 3 Publikuj regularnie
Mniej istotnym aspektem jest, czy nowe wpisy na Twoim blogu będą pojawiały się każdego dnia, czy co tydzień, ważne jednak aby były umieszczane regularnie. W ten sposób przyzwyczaisz zarówno boty Google, jak i użytkowników do systematycznego odwiedzania Twojej strony.
Jak wybrać idealną porę? Sprawdź, kiedy liczba wizyt na Twojej stronie jest najwyższa. Możesz to zrobić za pomocą podstawowego narzędzia, jakim jest darmowy Google Analytics.
# 4 Dowiedz się, czego szukają Twoi czytelnicy
Z pewnością masz mnóstwo pomysłów, ale wymyślanie ich „w próżni” prędzej czy później skończy się tym, że staną się interesujące wyłącznie dla Ciebie. By temu zapobiec, warto zapoznaćsię z narzędziami, które ułatwiają wybór tematów potencjalnie interesujących dla czytelników.
Google Trends
Dzięki Google Trends zobaczysz częstotliwość wyszukiwania danych słów, w których miejscach są wyszukiwane oraz przez jakich użytkowników; a co więcej będziesz mógł optymalnie zaplanować czas publikacji.
Answer The Public
Jeśli zastanawiasz się, jak ująć dany temat, Answer The Public będzie nieocenioną pomocą. Wystarczy wpisać jedną frazę kluczową, by system wygenerował szeroką gamę powiązanych z nią wyszukiwań. Pomoże Ci to osadzić dane zagadnienie w konkretnym kontekście.
Social media
Media społecznościowe nie są oczywiście narzędziami, które służą wymyślaniu tematów, ale trudno nie doceniać ich roli w dostarczaniu inspiracji. Facebook (a zwłaszcza grupy tematyczne), Twitter, Instagram, ale także Quora, Reddit i Wykop pozwolą Ci być na bieżąco i poczuć „klimat” dyskusji, czego nie zapewni żaden algorytm.
#5 Nie kopiuj
Google chce, by najwyżej w wynikach wyszukiwania, znalazła się jak najlepsza treść. Jeśli więc powielasz cudzą, zmniejszasz swoje szanse na znalezienie się u szczytu rankingu. Nie wnosząc nowych informacji na dany temat, wzrost popularności danego tekstu jest mało prawdopodobny.
Algorytm wyszukiwarki w takiej sytuacji analizuje, na jakiej stronie tekst pojawił się jako pierwszy i tę „nagradza”; pozostałe z kolei karze, obniżając ich pozycję.
Zobacz również: 5 mitów SEO, w które wierzy większość z nas