Freelance. Przydatne narzędzia w prowadzeniu firmy
Na szczęście jest mnóstwo narzędzi, które pomogą skutecznie nawigować karierą freelancera. Wiele z nich jest bezpłatnych, niektóre w bardzo przystępnych cenach, a większość udostępniana jest w korzystnym abonamentowym modelu.
Oto narzędzia profesjonalnego freelancera:
Google Docs
Biurowy pakiet Google, który umożliwia tworzenie, edytowanie, przechowywanie dokumentów w chmurze, dostępny jest za darmo każdemu użytkownikowi Gmaila. Świetnie sprawdza się przy pracy zdalnej, pomaga zapanować nad bałaganem w załącznikach i może już stanowić alternatywę dla płatnego pakietu MS Office.
Dokumentami w Google Docs można się nie tylko dzielić, ale również je współtworzyć. Wystarczy, że administrator udzieli współpracownikom odpowiednich uprawnień tak, by wszyscy zainteresowani mogli komentować lub edytować dany dokument.
Podobne funkcjonalności oferują Word Online od Microsoftu dostępny po założeniu konta na outlook.com i DropBox Paper.
Dropbox…
… albo Box, One Drive czy Google Drive. Oferta wirtualnej przestrzeni dyskowej jest ogromna, a ceny – bardzo różne i rosnące w miarę potrzeb. Większość operatorów zawsze daje jednak coś za darmo. Nawet jeśli „coś” okaże się niewystarczające, zawsze można zacząć od darmowego pakietu, a potem zamienić go na wyższy. Dysk w chmurze w przypadku pracy zdalnej raczej na pewno okaże się niezbędny, więc dla większości freelancerów taka zmiana będzie kwestią czasu.
Slack
Komunikator, który kilka lat temu przebojem wdarł się do firm i uczynił z maili dość archaiczny sposób komunikacji. W swoich założeniach przypomina właściwie Messengera czy Hangouts, ale w profesjonalnym wykorzystaniu jest dużo wygodniejszy.
Dzięki możliwości grupowania konwersacji według wątków, sprawnie działającej wyszukiwarce i opcji pozwalającej na łączenie konta z systemami do przechowywania plików w chmurze, Slack sprawia, że wewnętrzna komunikacja nie musi wychodzić poza ramy aplikacji.
W darmowej wersji ma jednak ograniczenia (do 5GB przestrzeni dyskowej), które znikają w pakietach płatnych.
Todoist
Aplikacja do sporządzania list z zadaniami, której działania nie trzeba tłumaczyć. Todoist wysyła powiadomienia mailowe i PUSH o tych pozycjach na liście, które wymagają zamknięcia.
Działa na urządzeniach z systemami Windows, Android, Mac oraz iOS.
Evernote
Aplikacja-kombajn; jej możliwości bynajmniej nie ograniczają się do sporządzania notatek, ale tak właśnie zwykle jest wykorzystywana.
Evernote pozwala robić notatki, skanować je, dodawać do nich zdjęcia, komentarze lub odnośniki do stron WWW. Idealna do researchu i pracy zdalnej – dzięki możliwości udostępniania plików i synchronizacji na wszystkich urządzeniach.
Evernote potrafi jednak o wiele więcej. Dzięki niemu możesz planować zadania, przeszukiwać dokumenty zagnieżdżone w notatkach, przeglądać PDF-y czy tworzyć notatki dźwiękowe.