Side Navigation

X

Jak opisywać produkty w e-sklepie?

Istnieje wiele czynników, które wpływają na decyzje zakupowe, jednak opisy produktów niezmiennie znajdują się wśród tych kluczowych. By zachęcać do zakupu, powinny pokazywać produkt w praktycznym wykorzystaniu, oraz prezentować korzyści wynikające z jego posiadania. Mimo wszystko wciąż nie brakuje opisów, które wyłącznie… opisują. Tego typu błąd jest kosztowny, ponieważ dotyka dwukrotnie. Opisy produktów mają znaczenie zarówno w sprzedaży, jak i w SEO. Te unikalne i rozbudowane przyciągają zarówno sztuczną inteligencję Google’a, jak i użytkowników. Zgodnie z aktualnymi wytycznymi giganta, tekst dobry dla użytkownika, zostaje dostrzeżony również przez algorytmy wyszukiwarki.

Jak przygotować opis zgodny z wymogami SEO?

Pisz dla ludzi

Przede wszystkim należy „pisać”. Kopiowanie specyfikacji technicznej od producenta to leniwy zabieg i strzał w kolano własnej działalności. Innym przypadkiem znaczącego błędu, jest powielony opis — duplikowany content (duplicate content), który jest jednym z głównych grzechów przeciwko SEO. Ponadto z punktu widzenia użytkownika — zwykle wnosi on niewiele, jest nieznaczący i małowartościowy.

Opis powinien być komunikatem sprzedażowym, a w takich nie ma miejsca na techniczny żargon. Nawet działając na rynku B2C i Twoja grupa docelowa składa się z profesjonalistów, dla których będzie on zrozumiały, stosuj wyrażenia przyjemne dla ucha klienta.

By robić to skutecznie, nie można jednak zwracać się do anonimowego tłumu. Warto zastosować indywidualne podejście i na podstawie kilku wybranych kryteriów np. demograficznych lub behawioralnych, stworzyć „personę”, która będzie reprezentantem Twojej grupy docelowej a wszelkie treści kierować właśnie do niej. Istotne jest jednak stosowanie spójnego stylu tak, aby opis zastępujący sprzedawcę sprawiał, że będziesz nadawał na tych samych falach co Twoi klienci.

Jaką taktykę należy jednak zastosować w przypadku sklepów, w których asortymentu jest mnóstwo, a poszczególne produkty różnią się jedynie kolorem bądź rozmiarem? W takiej sytuacji dobrym sposobem jest stworzenie tzw. opisu podstawowego, który zawiera zestaw niezbędnych informacji i rozszerzenie go krótszym, unikalnym tekstem, co pozwoli na uwidocznienie unikalności każdego produktu.

Warto zadbać o to, by każdy opis był przygotowany zgodnie z wymogami SEO. W tym celu niezbędne staje się wykorzystanie narzędzi do analizy słów kluczowych takich, jak Google Trends, Senuto, Keyword Shitter, Google Keyword Planner. Wraz z ich pomocą, łatwo nakierować tok swojego działania, używając odpowiednich fraz istotnych w aspekcie SEO.

Mów językiem korzyści

Na wartość produktu nie składa się wyłącznie suma jego cech. Do zakupu przekonują przede wszystkim korzyści, które mogą się z nim wiązać. Klienci chcą wiedzieć, jakie zalety wiążą się z funkcjami danego produktu, dlatego należy się skupić na nich bardziej niż na jego funkcjach.

Zastanów się, w jaki sposób Twój produkt może sprawić, aby klienci poczuli się szczęśliwsi, zdrowsi, silniejsi, piękniejsi, bardziej wydajni lub bardziej odprężeni? Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt i jakim wartościom hołduje? Twój opis powinien zawierać właśnie te elementy, ponieważ stosując język korzyści, możemy znacznie zwiększyć powodzenie w sprzedaży własnych produktów.

Unikaj pustosłowia

Zwłaszcza podczas opisywania wielu podobnych produktów, pomysły szybko się kończą i pokusa, by wypełnić je pustosłowiem w stylu „najwyższa jakość” i „innowacyjne rozwiązanie” znacznie wzrasta. Zabieg ten jest niebezpieczny i nieskuteczny, świadczy bowiem zarówno o braku inwencji, jak i braku znajomości własnego asortymentu.

Nie masz pomysłu, jak zaznaczyć, że Twój produkt charakteryzuje się „doskonałą jakością”? Opisz, jak powstaje, kto odpowiada za jego produkcję lub z jakich materiałów jest wytwarzany. Jeśli te konkrety podasz w towarzystwie związanych z nimi korzyści, Twój opis będzie naprawdę unikalny i przekonujący.

Pokaż to, co sprzedajesz

Według sondażu przeprowadzonego przez Marketingsignals.com zdjęcia odgrywają ogromną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Wciąż jednak blisko 61% konsumentów twierdzi, że na stronach e-sklepów zdjęcia nie są zawarte, lub charakteryzują się słabą jakością. Pamiętaj, że klienci sklepów online nie mogą dotknąć Twojego produktu, a zdjęcie powinno im zastąpić to empiryczne doświadczenie. Należy unikać zdjęć, które nie przyciągają uwagi lub zwyczajnie są niskiej jakości. Pokazując produkt w postaci zdjęcia, należy nadać mu kontekst, bądź pokazać przykładowe zastosowanie, np. sprzedając ubranie, jego zdjęcie powinno przedstawiać je założone przez modela.

Przypominanie, że zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów, jest zdecydowanym truizmem, zwłaszcza że zdjęcia 360° lub kilkusekundowe wideo są w stanie przekazać jeszcze więcej. Jeśli skala Twojego działania na to pozwala, przygotuj tego typu content i pokaż go obok „zwykłych” zdjęć. Animacje są w stanie oddziaływać na wyobraźnię w jeszcze większym stopniu, poszerzając potencjał Twojego produktu.

Recenzje, opinie, gwiazdki…

… to społeczny dowód słuszności, który również jest ważnym kryterium ułatwiającym podjęcie decyzji zakupowej. Dla wielu klientów liczy się on dużo bardziej od samego opisu, który ich zdaniem często podkręca rzeczywistość.

Dobre opinie na temat produktów są więc na wagę złota, jednak nie należy za wszelką cenę wystrzegać się tych złych. Budują one wiarygodność, a — jeśli odpowiednio na nie zareagujesz — mogą być szansą na zbudowanie także Twojej marki.

Oceń artykuł

Może Cię również zainteresować

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close