
YouTube. Jak tworzyć interesujące filmy?
YouTube – rośnie w siłę, ale i zmienia oblicze
Youtube, na którym do niedawna królował amatorski LOL content, pozostaje najważniejszą platformą video online. Jednak w ostatnich latach wolta w stronę profesjonalizacji treści stała się bardzo widoczna.
Google chce przyciągnąć do platformy marki, które są w stanie zbudować wokół siebie silną, świadomą i lojalną społeczność. Zwłaszcza w ostatnim czasie, zdecydowanie walczy z treściami, które uznaje za szkodliwe. I choć płaskoziemców, patostreamerów i adwokatów witaminy C jako leku na raka, wciąż tam nie brakuje, treści uznawane za kontrowersyjne lub niebezpieczne, są z serwisu usuwane.
YouTube chce, by treści były profesjonalne, co bynajmniej jednak nie oznacza wymogu kinowej jakości. Przeciwnie, dobre treści przygotowywane z myślą o wideo, można przygotowywać nawet smartfonem, o ile jednak towarzyszy im pomysł. Zanim więc cokolwiek opublikujesz, warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie, do kogo chcesz mówić i jakie cele zamierzasz osiągnąć.
Być może zależy Ci na zwiększeniu rozpoznawalności firmy? Może chcesz zapoznać klientów ze swoimi produktami albo zbudować wizerunek eksperta w danej dziedzinie? A może chcesz po prostu opowiadać o tematach, które Cię interesują? Bez względu na to, czy działalność na YouTube jest formą promocji Twoich usług, czy też centrum Twojej aktywności, filmy muszą stanowić konkretną wartość dla użytkownika i wyróżniać się pozytywnie na tle konkurencji.
Wybierz grupę docelową
Jeśli będziesz mówił do wszystkich, najpewniej nikt nie będzie słuchał. Kierowanie przekazu do konkretnej, wyselekcjonowanej grupy osób, to zwykle dobry sposób na to, by przyciągnąć do siebie lojalną i subskrybującą publiczność.
Widzowie lubią, gdy filmy dotykają problemów, z którymi sami się mierzą lub poruszają zagadnienia, które bezpośrednio ich interesują. Zadbaj więc o takie dopasowanie, zawężając obrany temat i dogłębnie go eksplorując.
YouTube radzi:
- Stwórz kanał dla konkretnych odbiorców. Na przykład kanał o grach może być przeznaczony wyłącznie dla osób grających w konkretną grę;
- Nagrywaj filmy dla konkretnych odbiorców. Możesz tworzyć filmy przeznaczone dla określonych grup demograficznych, takich jak rodzice czy nastolatkowie;
- Twórz treści dla pomijanej publiczności. Niektóre grupy odbiorców nie mają zbyt dużej reprezentacji w innych mediach społecznościowych, mogą więc szukać społeczności dla siebie w YouTube.
Zadbaj o widoczność swojego kanału
YouTube to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie, co warto wykorzystać w zdobywaniu nowych widzów. Optymalizacja powinna przebiegać podobnie jak w przypadku tradycyjnych treści blogowych, dlatego korzystaj z narzędzi takich jak np. Google Trends czy Wyszukiwanie na Twitterze, by mieć świadomość zmieniających się oczekiwań użytkownika, a także sprawdzaj słowa kluczowe za pomocą narzędzi takich jak np. Google Keyword Planner. Nie zapominaj także o odpowiednim, chwytliwym, ale nie clickbaitowym tytule, precyzyjnym opisie zawartości i dodaniu odpowiednich tagów.
Zobacz, jak działa wyszukiwarka na YouTube:
źródło:youtube.com
Utrzymaj zainteresowanie użytkowników
Podobnie jak w przypadku blogów, ważna jest regularność publikacji. Zadbaj jednak o to, by każdy Twój film stanowił autonomiczną całość. Użytkownik, którego zainteresujesz jednym wideo, prawdopodobnie sam znajdzie kolejne; poirytowany tym, że nie znalazł to czego chciał, najpewniej bez żalu porzuci Twój kanał.
By zachęcić do do pozostania, umieszczaj w filmach zdecydowanie wezwanie do zachęcające do obejrzenia innych treści, a – korzystając z kart lub ekranów końcowych – daj użytkownikom znać, gdzie można znaleźć treści, które wiążą się z poruszonym tematem.
Testuj i optymalizuj
Nie wiesz, czy Twój pomysł jest wart zachodu? Niestety, jeśli nie zderzysz go z publicznością, nie dowiesz się tego. Jedynym sposobem na sukces, jest testowanie i optymalizacja stosowanych rozwiązań.
Skuteczność kanału można monitorować za pomocą platformy YouTube Analytics, która dostarcza informacji o:
- o zarobkach (obejmują raporty na temat szacunkowych zarobków i skuteczności reklam);
- o czasie oglądania (obejmują raporty na temat czasu oglądania, liczby wyświetleń, źródeł wizyt i utrzymania uwagi odbiorców);
- interakcji (w tym raporty o subskrybentach).