Side Navigation

X

Chcesz rzucić etat i przejść na freelance? O tym musisz pamiętać

Freelance kusi swobodą i potencjalnie wysokimi zarobkami, ale porzucenie etatu wiąże się z szeregiem wyzwań. Oto pięć błędów, które grożą tym, że zatęsknisz za swoim szefem.

Nie dbasz o siatkę kontaktów

Pracując z domu, łatwo popaść w społeczną izolację, zwłaszcza że pracujesz dla siebie i – teoretycznie – im więcej czasu poświęcisz pracy, tym więcej zyskasz. Teoretycznie, bo 16-godzinny dzień pracy rzadko jest motywatorem do odejścia z etatu.

Wychodzenie z domu, spotkania z ludźmi i bycie częścią większej społeczności to podstawa w pracy freelancera. Podstawa nie tylko jego dobrego samopoczucia, ale też twórczej energii, a być może także nowe źródło zleceń.

WSKAZÓWKA:
Poszukaj w internecie wydarzeń organizowanych przez społeczności zgromadzone np. w przestrzeniach coworkingowych. W każdym większym mieście organizowane są spotkania freelancerów, warsztaty lub wykłady, na których – oprócz tego, że dowiesz się czegoś nowego – możesz poznać ciekawych ludzi. Zadawaj pytania, rozmawiaj i dziel się swoją wiedzą. Szybko odkryjesz, że jest wiele osób, które zmagają się z podobnymi problemami i które chętnie Ci pomogą.

Nie doceniasz swojej pracy

Problemem wielu freelancerów, którzy sami wyceniają swoją pracę, jest jej dewaluowanie. Nie bierz sobie do serca uwag tych, którym „syn podobne logo zrobi w 5 minut w Paincie”. Jeśli widzisz, że Twoja stawka jest dla klienta nieakceptowalna, a zwłaszcza jeśli zamiast biznesowych negocjacji spotykasz się z próbą podważenia jej wartości, bez żalu zrezygnuj z dalszych dyskusji.

Zawsze będą zdarzać się klienci, dla których Twoje usługi będą za drogie, ale to nie powinno wpływać na Twój biznes.

Nie ufasz intuicji

„Chemia” pomiędzy Tobą a potencjalnym klientem to podstawa. Jeśli poczujesz, że jej nie ma, uciekaj. W przypadku początkujących freelancerów, to w dużej mierze loteria. Z czasem jednak doświadczenie pozwoli Ci z większą dozą pewnością interpretować sygnały, które mogą zwiastować problemy z np. formułowaniem oczekiwań, terminowością czy brakiem poszanowania Twojego czasu.

Pamiętaj też, że nie musisz dostosowywać się do wszystkich wymagań klienta. Nawet, jeśli ceni on spotkania twarzą w twarz, jeśli Ty nie masz pewności, że czas poświęcony na spotkanie Ci się zwróci, możesz zaproponować sesję na Skype. Oczywiście, jeśli znajdziesz klienta, z którym współpraca układa się modelowo, możesz pozwolić sobie na więcej swobody.

Lekceważysz znaczenie komunikacji

Wszyscy klienci cenią przejrzystą komunikację. Chcą wiedzieć – często na każdym etapie projektu – co dokładnie się w nim dzieje. To normalne i powinno być dla Ciebie zrozumiałe. Mów im nawet więcej niż to, co wydaje Ci się konieczne. Klient, który zyska do Ciebie zaufanie, sam poprosi o zmniejszenie liczby informacji lub mniejszą częstotliwość kontaktu.

Szczerość na pierwszym etapie współpracy jest jednak niezbędna. W przeciwnym przypadku, nawet jeśli końcowy efekt spełni oczekiwania, następnym razem Twój kontrahent zaprosi do współpracy kogoś, kto zadba o to, by nie pozostawał w niepewności do samego końca.

Nonszalancko podchodzisz do finansów

Jeśli rejestrujesz się jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, na Twoich barkach leży terminowe opłacanie podatków. A fiskus nie wybacza. Zaległości mogą skutkować np. obniżeniem Twojej zdolności kredytowej.

Zobacz, jakie narzędzia mogą ułatwić ci komunikację z klientami.

Warto więc na samym początku, zadbać o to, by starczyło Ci na podatki. Zatory płatnicze to na polskim rynku prawdziwa plaga i raczej pewne jest to, że prędzej czy później przekonasz się o tym na własnej skórze. Nie daj się zaskoczyć i stosuj zasadę ograniczonego zaufania.

Zobacz również: Freelance. Przydatne narzędzia w prowadzeniu firmy.

Oceń artykuł

Może Cię również zainteresować

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close