Side Navigation

X

Digital workplace. Tak będzie wyglądała praca w przyszłości

Najnowsze badania Deloitte z 2019 roku, w których przebadano prawie 14 tysięcy millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z, w tym 300 osób z Polski, potwierdziły, że oczekują one od miejsca zatrudnienia elastycznego podejścia i zdigitalizowanego środowiska pracy. Doskonale zdają sobie sprawę z tego, że technologia umożliwia im wykonywanie obowiązków z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie. To jednak stawia przed firmami nowe wyzwania.

Istnieją już jednak firmy, które funkcjonują w oparciu o „cyfrowych pracowników”. Przykładem jest wchodzący na polski rynek węgierski start-up i platforma rekrutacyjna Talentuno. Miejsce pracy MatchMakerów, czyli osób polecających na dane stanowisko swoich znajomych, jest całkowicie online. Mogą oni umieszczać na platformie CV swoich znajomych i łączyć je z ofertami pracy aktywnymi w systemie w dowolnym miejscu i czasie. Co więcej, dzięki sztucznej inteligencji zgłoszenia na dane ogłoszenie są automatycznie weryfikowane, a pracodawca, po wstępnej selekcji przez system, dostaje CV najlepszych kandydatów.

– Zauważyliśmy, że młode pokolenia lubią pracować w zdigitalizowanym świecie, czują się w nim swobodnie i cenią wolność i niezależność, jaką to daje. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych nomadów i idąc z duchem czasów, stworzyliśmy platformę dla osób, które chcą dorabiać lub pracować całkowicie online – mówi Peter Balazsik, prezes i współzałożyciel Talentuno.

Praca zawsze i wszędzie

Praca zdalna to już standard w wielu branżach, ale może ona przybierać różne oblicza. Komunikacja wewnętrzna może odbywać się przy użyciu narzędzi technologicznych, m.in. za pomocą intranetu, chmury i wideokonferencji. W podobny sposób następuje wymiana informacji między pracownikami a klientami firmy – dokumenty przesyłane są w formie cyfrowej, a kontakt często odbywa się przez internet, maila albo – coraz częściej – Slacka czy Hangoutów Google’a.

Firmy korzystające z dobrodziejstw technologii, muszą jednak opracować odpowiednią strategię.

BYOD (Bring Your Own Device) to jedna z nich. Pod tą angielską nazwą kryje się rozwiązanie, jakie można zaproponować pracownikom. Chodzi bowiem o umożliwienie im pracy na własnym sprzęcie. Pracownicy, także freelancerzy zaangażowani do wykonania konkretnego zadania razem z firmami, muszą jednak zadać o odpowiedni poziom bezpieczeństwa informacji, oszacowania ryzyka wycieku czy utraty danych, a czasem nawet zabezpieczenia kwestii prawnych.

Kolejnym krokiem na drodze digitalizacji miejsca pracy są trendy takie jak BYOT (Bring Your Own Technology) czy BYOA (Bring Your Own Apps). Już teraz pracownicy w miejscach pracy używają licznych technologii i aplikacji, aby gromadzić materiały (eg. Dropbox), współpracować (join.me, Skype, Google meetings), optymalizować pracę (Google Docs, Evernote) czy tworzyć sieci społecznościowe (LinkedIn, Yammer). Ich popularyzacja prowokuje jednak do pytań o granice swobody dostępu i bezpieczeństwa danych przy wykorzystaniu zewnętrznych technologii. To kolejne wyzwanie zarówno dla pracodawców, jak i pracowników.

„Digital workplace”, mimo że wiąże się z trudnościami, wydaje się przyszłością także polskiego rynku pracy. Digitalizacja zwyczajnie się opłaca. Pracodawcom pozwala na optymalizację kosztów i sprawniejsze zarządzanie firmą, a pracownikom daje swobodę działania, jakiej oczekują.

Polecamy także: Praca zdalna zaburza work-life balance?

Oceń artykuł

Może Cię również zainteresować

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close