Side Navigation

X

Praca w IT. Korporacja, software house, start-up czy agencja interaktywna?

Zapotrzebowanie na programistów jest duże, a co ważniejsze stale rośnie przyciągając do branży nie tylko absolwentów kierunków technicznych, ale także osoby, które zmieniają ścieżkę kariery. Szacuje się, że tylko w Polsce brakuje około 50 tysięcy specjalistów IT, a – według danych Komisji Europejskiej – wakatów w całej Unii jest około 900 tysięcy. Programiści zaczynający pracę, muszą jednak zdecydować, z jakiego typu organizacją chcą się związać: korporacją, start-upem, agencją interaktywną czy może software house’m?

Korporacja to przede wszystkim sztywne procedury, dress code i długi proces decyzyjny, ale też bardzo korzystne warunki finansowe, stabilność zatrudnienia i bogate benefity pozapłacowe. W korporacji zwykle spotkamy się z mocno hierarchiczną strukturą firmy i ściśle wyznaczonymi standardami pracy, ale nie sposób z góry uznać to ani za wadę, ani za zaletę. Wszystko zależy od tego, na jakich współpracowników i jaki projekt trafimy. Minusem, zwłaszcza dla początkujących programistów, może jednak być to, że projekty zwykle rozpisane są na wiele lat. To może utrudniać rozszerzenie kompetencji, a w konsekwencji – świadomy wybór specjalizacji.

Na drugim biegunie w stosunku do korporacji jest start-up. To mała, początkująca firma, w której – zwykle w luźnej atmosferze – pracuje niewielki zespół. Nie ma co liczyć na ścisły podział obowiązków, stabilność zatrudnienia i jasno rozpisaną ścieżkę kariery, ale na przygodę – owszem. Takie firmy bardzo często wykorzystują nowoczesne technologie, najbardziej popularne frameworki i rozwiązania, które dają przewagę nad mniej sterowną konkurencją. Co więcej, jeśli start-up przetrwa zderzenie z rynkiem i z sukcesem zmonetyzuje swoje pomysły, członkowie pierwszych zespołów, mogą liczyć na spore profity.

Agencja interaktywne zwykle łączą się kompetencyjnie z reklamowymi, z tą jednak różnicą, że te pierwsze główny nacisk kładą na komunikację w internecie. Nie znaczy to jednak, że praca w agencji ogranicza się do tworzenia banerów, składania newsletterów i landing page’y. Na rynku coraz częściej pojawiają się agencje wyspecjalizowane w technologii, które dla swoich klientów projektują „szyte na miarę” rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji czy uczeniu maszynowym, a, co istotne, środowisko pracy zmienia się tam bardzo dynamicznie. To oczywiście może być męczące, ale też – nie pozwala się nudzić.

Software house’y plasują się gdzieś pomiędzy agencją a korporacją. To miejsce, gdzie mamy zespół wielu developerów z różnych specjalności, do tego jest w nich kilka lub kilkanaście projektów w jednym czasie z różnych branż. Dzięki temu mamy możliwość poznania różnorodnych środowisk pracy, budowania swojego doświadczenia. Możemy zawsze liczyć na wsparcie innych członków zespołu, dzięki temu problemy technologiczne, z jakimi przychodzi się programiście zmierzyć na co dzień, mogą być dużo sprawniej rozwiązywane. Procedury nie są tu tak sformalizowane i męczące jak bywają w korporacji.

Specyfika pracy w software house’ie jest zdecydowanie inna od tej w korporacji czy start-upie. Największymi zaletami pracy w takim miejscu są dostęp do najnowszych technologii IT i możliwość wdrażania nowoczesnych metod realizacji projektów, do tego luźna atmosfera, błyskawicznie podejmowane decyzje – choćby tak błahe, jak zamówienie nowego sprzętu, nieformalny dress code, płaska struktura zarządzania, wspólne wyjścia integracyjne, pizza day, elastyczne godziny pracy. Możliwość pracy w kilku projektach naraz lub jeśli wolimy stała praca i rozwój oprogramowania danego klienta. Możliwość ciągłego rozwoju, dzięki wsparciu ze strony bardziej doświadczonych developerów i udziałowi w konferencjach oraz szkoleniach finansowanych przez firmę. Dzięki temu łatwiej jest poszerzyć swój zakres umiejętności i zmienić stanowisko np. z Frontendowca na Full Stack Developera.

– mówi Jędrzej Fulara, CTO Sparkbit.

Zobacz również: Przydatne narzędzia w prowadzeniu firmy

5/5 - (1 vote)

Może Cię również zainteresować

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close